ویژه‌نامه سال ۱۴۰۱ اقتصاد کوشان

مهندس امین سپه سرا

ویژه‌نامه سال ۱۴۰۱ اقتصاد کوشان

در مسیر کیفیت در مسیر تعالی

اقتصاد کوشان: مسیر جاده سوادکوه قائمشهر عبور منطقه چاکسر، چندین سوله تولیدی وجود دارد و سر در فولادی آن با نام فولاد امین طبرستان، در کنار عکس قاب گرفته بزرگی بر روی دیوار یکی از سوله‌ها توجه هر رهگذری را به خود و داستان این شرکت تولیدی جلب می‌کند.

وارد اولین سوله تولیدی که شوید از همان ابتدا سر و صدای دستگاه‌های فرم دهنده و را می‌شنوید که بیانگر وجود جریان تولید و کار در این کارخانه است.

۱۳ خط تولیدی فرمینگ که یکی از بالاترین خطوط تولید فرمینگ در استان مازندران است. رول‌های فولادی با جرثقیل سقفی در جایگاه خود قرار می‌گیرند. فرمان توسط اپراتور به دستگاه فرمینگ داده می‌شود و در سوی دیگر دستگاه‌ها هم کدام از ورق‌ها با طرح خاص و متفاوتی خارج می‌شوند،

تولید یکی از خطوط به پایان رسیده و تریلی وارد سالن شده و آماده بارگیری ورق‌ها می‌شود و در سوی دیگر خط تولید دیگری کار خود را آغاز می‌کند و تولید پیوسته در جریان است. در دو سالن دیگر اما ۱۳ خط رابیتس پیوسته در حال کار هستند، این شرکت بزرگترین تولیدکننده رابیتس در شمال کشور است و رابیتس‌های تولید شده روی هم دسته بندی و آماده بارگیری هستند و دوخت تولیدی دیگری که برای ماه‌های آتی به چرخه تولید می‌پیوندند.

درباره فولاد امین بیشتر بدانید

شرکت فولاد امین طبرستان در سال ۹۵ آغاز به کار کرد و با تمام سختی‌های شرایط اقتصادی کشور اکنون تولید و اشتغال در این شرکت تولیدی صنعتی صنعتی جریانی پرشور دارد و امروز این شرکت نه تنها چشم انداز پنج ساله‌اش را عملی کرده، بلکه ظرفیت تولیدی خود را افزایش داده و افق بالاتری را برای خود تعریف کرده است است و همه این امور نتیجه تلاش گری و توان مدیریت جوانان این مجموعه در صرف فعل توانستن در کنار استفاده از کوله بار تجربه تولیدی پدر (مرحوم حسینعلی سپه سرا) است.

پدری که به پاس قدردانی از او، عکسش بر دیوار سوله قاب شده و حالا این شرکت با دو بال تلاش مدیریت جوان و تجربه پدر بر آسمان تولیدی این سرزمین در پرواز است.

سخنان امین سپه سرا در مورد شرکت فولاد امین طبرستان

امین سپه سرا مدیرعامل فولاد امین طبرستان در گفت و گو با اقتصاد کوشان با بیان اینکه جواز تاسیس این شرکت در سال ۹۲ به بهره برداری رسید و از سال ۹۶ استانداردهای بین‌المللی در حوزه مدیریت کیفیت ایمنی شغلی و محیط زیست را دریافت کردیم می‌افزاید.

در طی این ۵ سال با وجود سختی شرایط اقتصادی کشور، اما تمام سعی ما بر این بود تا طبق برنامه خود پیش برویم و در این راستا تعداد پرسنل مان را از ۱۷ نفر به بیش از ۶۰ نفر افزایش دادیم و همچنین تعداد خطوط تولید فرمینگ را از ۶ خط ۱۳ خط و رابیتس را از دو خط به ۱۳ خط افزایش دادیم و امروز محصولات ما نه تنها ۷۰ درصد نیاز داخل استان به این محصولات را پوشش می‌دهد، که به سرتاسر کشور نیز ارسال می‌شود و ارزش افزوده وارد استان مازندران می‌کنند.

صادرات خارجی فولاد امین طبرستان

علاوه بر تامین نیاز داخل، محصولات این شرکت تولیدی به کشورهایی همچون عراق ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان و افغانستان صادر می‌شود و مدیرعامل این شرکت می‌گوید به دلیل کرونا، تحریم و بسته شدن مرزها در حال حاضر صادرات‌مان به این کشورها کاهش یافته است اما تا همین چند ماه گذشته هر ماه دو نوبت صادرات داشتیم.

ظرفیت تولید فرمینگ

ظرفیت تولید فرمینگ این شرکت ۳۰ هزار تن در سال است و ظرفیت اسمی تولید رابیتس این شرکت ۲۵۰۰ بود که این شرکت، امسال طی هشت ماهه نخست سال، ۴ هزار تومان رابیتس تولید کرده و با تولید فراتر از ظرفیت اسمی‌اش با توجه به تعداد خطوط تولید این محصول کرد. ظرفیت اسمی جدیدی با تولید ۱۳ هزار تن در سال را برنامه‌ریزی کرده است.

این شرکت تولیدی متوقف و دستاوردهای امروز خود نبوده و در چشم انداز توسعه‌ای‌اش تولید پروفیل‌های فولادی را در دستور کار دارد. مدیرعامل جوان این مجموعه در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر این طرح تولید را با مدیران استانی در میان گذاشتیم و حمایت‌های اولیه نیز انجام شده و در صورت تحقق این مهم، اشتغال این مجموعه تولیدی تا ۱۵۰ نفر و در سه شیفت کاری افزایش خواهد یافت.

 

این کارآفرین موفق با بیان اینکه تجربه سی سال پدرش در این راه بسیار راهگشا بوده است می‌افزاید: پدرم اولین مجموعه‌اش را در سال ۶۸ به ثبت رساند و برند طبرستان یکی از افتخارات او بود، که از شمال تا جزایر خارک، پروژه‌های زیاد و عظیمی را در حوزه‌های مختلف، همچون صنعت سیمان، ماشین سازی، فرودگاه‌ها، پل‌ها و دیگر سازه‌های فلزی اجرا کرده است و طی این سال‌ها جواز تاسیس مجموعه‌های تولیدی دیگری را گرفتیم و همه این‌ها تجربه اندوخته‌ای بود که هنگام آغاز به کار مجموعه فولاد امین طبرستان مورد استفاده قرار دادن و در کنار آن نام برند خوب و معتبر طبرستان در حوزه فروش کمک کار ما بوده است.

کارکنان شرکت فولاد امین طبرستان

عموم کارکنان این شرکت جوان و در رنج سنی ۲۸ تا ۳۴ سال و بومی خود منطقه هستند، جوان بودن کارکنان در کنار جوانی مدیرعامل شرکت یکی از عوامل پر انگیز بودن و موفقیت این کارخانه تولیدی شده است.

 

بی‌گمان نقش مهم موفقیت در یک شرکت مربوط به شیوه مدیریتی آن شرکت است که برنامه‌ها در چه راستایی باشند و کارکنان تا چه میزان انگیزه کار یابند و مدیرعامل این شرکت در کنار توان و انگیزه جوانی و استفاده از تجربیات پدر تمام وقت برای کارخانه بوده و به ایده‌های کارکنان خود نیز ارج نهاد و عرصه را برای عملیاتی سازی این ایده‌ها باز گذاشته است.

سپه سرا خود در این رابطه می‌گوید: موفقیت یک کار تیمی است و من به همکاران خود اعتماد کرده و تا جایی که خطری نباشد میدان را برایشان فراهم می‌کنم و علاوه بر آن با توجه به تخصصی شدن حوزه‌ها یک مدیر بی نیاز از مشاوره متخصصان نیست و باید از مشاوره متخصصان حوزه بهره گیرد و در نهایت خود مدیر باید این توان را داشته باشد تا مشاوره‌ها را جمع‌بندی کرده و به یک خروجی ثمربخش دست یابد.

خود مدیر باید این توان را داشته باشد تا مشاوره‌ها را جمع بندی کرده و به یک خروجی ثمربخش دست یابد. وی با بیان اینکه در حوزه تجارت و بازار، خوشنامی برند طبرستان بسیار کمک کار ما بوده است، می‌افزاید: اما در حوزه تولید زحمات شبانه‌روزی فراوانی کشیده‌ایم آزمون و خطا کردیم و حتی گاه خراب کردیم اما در نهایت کار خوب تحویل دادیم و کیفیت مان را روز به روز بهتر کردیم و در کنار آن سود حاصل از تولید را به جای مصرف گرایی صرف دوباره در خود تولید سرمایه گذاری کردیم تا بتوانیم به اهداف توسعه پنج ساله شرکت برسیم و خدا را شکر تاکنون در رسیدن به این اهداف موفق بوده‌ایم و توانستیم سالن‌ها، خطوط و ظرفیت تولید و اشتغال را افزایش دهیم و این تغییرات مثبت به نوعی اجر تلاش‌ها و خستگی‌ها و موجبات خرسندی است و امیدواریم برای برنامه پنج‌سال بعدی بهتر ازین باشیم.

مشکلاتی که فولاد امین با آن‌ها رو به رو است

سپه سرا با بیان اینکه در زمان کرونا نه تنها کاهش شیفت یا تعدیل نیرو نداشته‌اند، بلکه افزایش اشتغال و تولید نیز داشته‌اند تنها مشکل حال حاضر را قطعی برق عنوان می‌کند و از دیگر مشکلات تولیدکنندگان به وام‌های با بهره ۱۸ درصد و بالاتر اشاره می‌کند و می‌افزاید در حوزه صنعت فولاد نرخ بازگشت سرمایه حاصل از سرمایه گذاری در بهترین حالت ۱۵ درصد است و با بهره بانکی ۱۸ درصد عملاً دیگر بسیاری از صنایع توجیه اقتصادی نخواهند داشت و بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل مسئولیت اجتماعی و چرخیدن چرخ تولید در صنعت سرمایه گذاری می‌کند.

و از این رو لازم است تا دولت از واحدهای تولیدی با اختصاص وامه‌ای زیر ۶ درصد حمایت کند، وی بر لزوم توجه سازمان صمت استان، اتاق بازرگانی و دیگر سازمان‌های مرتبط بر تسهیل در حوزه صادرات تاکید می‌کند و می‌گوید، شرکت‌های تولیدی ما در بازارهای دنیا چندان جا افتاده نیستند و شرایط تحریمی نیز این امر را تشدید کرده است و انتظار داریم تا این سازمان‌ها دوره‌ها و سمینارهای تخصصی با بازده مناسب بگذارند و شرکت‌های تولیدی داخلی را با بازارهای خارجی لینک کنند، تا کارخانه‌جات در دور بیفتد و سپس خود ادامه کار را پیگیری کرد با این اقدام هم از تولید کننده‌ها حمایت شده و هم دست دلالان کوتاه می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولیدی فولاد امین با بیان اینکه شرکت تولیدی ما محدودیتی در تولید ندارد گفت: در حال حاضر تیم برون مرزی خود را برای ایجاد صادرات فعال کرده‌ایم اما متاسفانه به خاطر مواجهه با کرونا این امر کمی با تاخیر مواجه شده است، در حوزه صادرات می‌توانیم کارهایمان را انجام دهیم اما بسیار زمان بر است، ولی اگر اتاق بازرگانی یا سازمان صنایع افرادی را به ما معرفی و لینک کنند تا مستقیم در ارتباط باشیم، شرایط برای ما تولیدکنندگان بهتر می‌شود.

این تولیدکننده جوان با بیان اینکه ما هیچ ایرادی به کسی نگرفته و شعار ما این است که هر مشکلی که وجود دارد مشکل از ماست و خودمان باید درست کنیم می افزاید بیان خواسته ها در رفع مشکلات تنها یک انتظار است که اگر محقق شود موفقیت ما بیش از پیش خواهد شد و ما خود نیز در بهبود اوضاع تلاش داریم و با تلاش مضاعف آینده را روشن می‌بینیم.

اشتراك گذاری