فرآیند و نحوه تولید رابیتس چگونه می‌باشد؟

نحوه-و-مراحل-ساخت-رابیتس

فرآیند و نحوه تولید رابیتس چگونه می‌باشد؟

رابیتس، که بیشتر در صنعت با نام راویز شناخته می‌شود، در مدل‌های مختلفی مانند ۹ ستون، ۱۱ ستون و ۱۳ ستون در وزن‌های سبک و سنگین تولید می‌شوند. توجه داشته باشید که برای خرید رابیتس یا راویز، می‌بایست مشخصات آن را به صورت کامل مطالعه نمایید. در ادامه مقاله، به نحوه ساخت و اجزای تشکیل دهنده آن خواهیم پرداخت که پاسخ به سه پرسش مهم می‌باشد. رابیتس یا راویز چیست؟ نحوه و شرایط تولید آن به چه شکل می‌باشد؟ مراحل اجرای رابیتس به چه شکل می‌باشد؟

مراحل تولید رابیتس

رابیتس (راویز) چیست؟

رابیتس توری‌هایی فولادی است که شکل آن به صورت مشبک می‌باشد. به شکل کلی، راویز قبل از گچ‌کاری نهایی و در جهت زیرساخت بهتر این نوع ازسقف‌ها به کار می‌رود. این رابیتس‌ها با استفاده از مفتول‌های گالوانیزه تولید می‌شوند که به آن‌ها سیم رابیتس‌بندی گفته می‌شود. کاربرد سقف کاذب رابیتس در پوشاندن نمای زیرین کار و ایجاد زیبایی است.

استفاده از رابیتس، قدمت زیادی دارد. رابیتس دارای مزایای فراوانی است که از این مزایا، می‌توان به چسبیدن سریع مواد و ملات بر روی آن‌ اشاره نمود. علاوه براین‌که مواد به سرعت به آن می‌چسبد، دچار ترک خوردگی هم نمی‌شوند. با استفاده از انواع برجسته و مسطح این راویز‌ها، می‌توانید طرحی که مدنظر دارید را اجرا نمایید. همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، سقف کاذب ساخته شده از رابیتس، از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین سقف‌های کاذب می‌باشند که شامل نبشی و میلگرد می‌شوند.یکی دیگر از مزایای چشم‌گیر رابیتس در ساختمان‌سازی، سرعت مناسب اجرای کار، امکان اجرای طرح‌های دلخواه و در دسترس بودن آن است. حال شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره رابیتس کاری در نمای ساختمان به مقاله ( راهنمای استفاده از رابیتس کاری در نمای ساختمان ) مراجعه نمایید.

نحوه و شرایط تولید رابیتس چیست؟

در تولید رابیتس، عملیات سرد بر روی عملیات گرم ورق‌های گالوانیزه صورت می‌گیرد. ورق‌های گالوانیزه در ابتدا به صورت رول‌هایی با عرض یک متر هستند و سپس ورق‌ها را با دستگاه رول بازکن یا همان کویل، باز می‌کنند و در دستگاه برش کاری و خمکاری ورق قرار می‌دهند. در این مرحله کار، رول‌های ورق را از قسمت طول، در فاصله‌های ۱۰ سانتی‌متری، می‌برند. ضخامت هر یک از ورق‌های گالوانیزه، براساس نوع رابیتس تولیدی متفاوت است به طوری که هرچه ضخامت ورق گالوانیزه را افزایش دهیم، تعداد ستون‌ها و وزن رابیتس مدنظر نیز افزایش می‌یابد.

مراحل تولید رابیتس

با در نظر گرفتن رابیتس تولیدی، می‌توان ضخامت ورق رابیتس را بین ۰.۴ تا ۰.۶ میلی‌متر در نظر گرفت. پس از انجام این مراحل، با استفاده از دستگاه کشش، ورق پرس کاری شده را به اندازه عرض ۶۰ سانتی‌متر می‌کشند و در نهایت یک برگ رابیتس تولید می‌شود. پس از انجام این مراحل، برگه‌های رابیتس، براساس تعداد ستون‌ها، وزن، تعداد چشمه و سهولت در جابه‌جایی در بسته‌هایی ۱۰ یا ۲۰ عددی بسته‌بندی می‌شوند.

نکات لازم در مورد روش تولید رابیتس (راویز)

  • مهم‌ترین نکته این است که قیمت ورق گالوانیزه ، تاثیر مستقیمی بر روی قیمت رابیتس دارد.
  • اندازه ضخامت ورق گالوانیزه باید با توجه به نیاز مشتری تعیین گردد. ضخامت‌های این ورق‌ها، روی محصول نهایی نیز تاثیر مستقیم می‌گذارند.
  • دستگاه‌های تولید رابیتس دارای قدرت‌های متفاوتی هستند. اگر سرعت تولید این ورق‌ها برایتان مهم است، می‌بایست از نوع و قدرت دستگاه مطمين شوید.

مراحل اجرای رابیتس به چه شکل می‌باشد؟

اجرای رابیتس، در چند مرحله صورت می‌گیرد. این مراحل می‌بایست تحت نظر فرد متخصص انجام شود و دقت کافی طی انجام آن صورت گیرد تا کار دچار مشکل نشود. در ادامه متن، مراحل رابیتس کاری را برای شما شرح خواهیم داد:

  1. در مرحله نخست، میلگردها نصب می‌شوند. می‌بایست میلگردها از سقف آویزان شوند تا راویزها روی آن سوار شوند. در واقع نقش این میلگردها، نگهداری رابیتس است. این مرحله را می‌بایست پیش از اجرای سازه و در عملیات ساختمان‌سازی انجام داد.
  2. در دومین مرحله از اجرای رابیتس، لازم است برای انتقال بار سقف صلب به بخش‌های سازه‌ای ساختمان، از نبشی های باربر استفاده به عمل بیاید. نبشی‌ها باید در فاصله ۶۰ سانتی‌متری نصب بشوند. خوب است بدانید که میزان حجم سقف، در انتخاب اندازه این فاصله‌ها تعیین کننده هستند.
  3. در مرحله سوم، باید رابیتس‌ها را به میلگردها آویزان نمایید. انجام این مرحله بسیار مهم است و می‌بایست توسط متخصص انجام پذیرد.
  4. برای اتصال میلگرد به رابیتس، می‌توان از مفتول گالوانیزه یا مفتول رابیتس‌بندی استفاده کرد.
  5. در مرحله نهایی، می‌توان اندوختن گچ و سیمان را انجام داد.

رابیتس چیست

جمع بندی

در متن بالا، از روش‌های تولید و اجرای رابیتس صحبت کردیم. گفتنی است که به دلیل مزایای فراوان رابیتس، این شیو اجرای سقف بسیار محبوب می‌باشد. فولاد امین ، تولید کننده انواع رابیتس، عرشه فولادی، ورق گالوانیزه  و … می‌باشد که شما می‌توانید خرید خود را به صورت مستقیم از همین سایت، ثبت نمایید.

اشتراك گذاری