راهنمای استفاده از رابیتس کاری در نمای ساختمان

رابیتس کاری نمای ساختمان

راهنمای استفاده از رابیتس کاری در نمای ساختمان

طراحان با  استفاده از طراحی نمای بیرونی و فضای داخلی ساختمان‌ها طبق سلیقه افراد باعث افزایش تمایل در خرید مسکن و جذب مشتری می‌شوند. یکی از این راهکار‌ها اجرای رابیتس نما و سقف می‌باشد که کار چندان پیچیده‌ای نیست اما نیاز به داشتن مهارت کافی برای بکارگیری دقت در فوت و فن‌های اجرایی می‌باشد. رابیتس‌ها ورق‌های فولادی توری شکلی هستند که برای زیر سازی در گچ کاری به کار می‌روند و در تغییر دکوراسیون نما یا ساخت کلی خانه مناسب می‌باشند.

از رابیتس در چه بخش‌هایی از ساختمان استفاده می‌شود؟

از جمله استفاده‌های رابیتس ایجاد نمایی یک دست در دیوار می‌شود و این همبستگی و پیوستگی از ترک‌ها و شکاف‌ها جلوگیری می‌کند. این مزیت تراز سازی سطح توسط رابیتس یک گزینه بسیار مناسب برای اجرای سقف‌ کاذب، پوشاندن بتن سیمانی، ترمیم ترک‌های ساختمان، گچ‌کاری و گچ‌بری، زیرسازی برای اجرای نما با سنگ، سیمان، نمای چوبی، کامپوزیت و … و مناسب برای اعمال هرگونه تغییرات در دکوراسیون داخلی و یا ساخت کلی خانه است. سقف‌ عرشه فولادی را نیز می‌توان با زیرسازی رابیتس بسته و بر روی آن عمل سفیدکاری انجام داد. در خرید رابیتس توجه داشته باشید رابیتس‌های سنگین تحمل وزن بیشتری دارند، پس هرچقدر وزن سازه بیشتر باشد یا تزیینات بیشتری را شامل شود باید رابیتس سنگین‌تری خریداری کنید

رابیتس نمای ساختمان

مراحل اجرای رابیتس نمای ساختمان

معمولا زیرسازی برای اجرای نمای ساختمان به شیوه‌های مختلف، توسط رابیتس انجام می‌گیرد. رابیتس عموما در سقف و بخش‌هایی از سازه به کار می‌رود، برای به کار بردن آن از ملات‌های مختلفی استفاده می‌شود که لازم است یک زیرسازی به دیوارهای ساختمان برای چسبیدن نمای سیمانی، سنگی، کامپوزیت، چوبی و …  انجام شود. در ادامه به مراحل اجرای رابیتس می‌پردازیم.

1- اتصال پروفیل قوطی یا نبشی به سازه

از پیش نیاز‌های اولیه قبل از اجرای رابیتس کاری ، ساخت پایه از پروفیل‌های قوطی یا نبشی، برای اتصال رابیتس می‌باشد. برای اتصال پروفیل‌ها به بدنه سازه باید صفحات فولادی با پیچ و مهره در ستون‌ها و تیرهای اصلی کار گذاشته شوند تا بتوان پروفیل‌ها را به آن‌ها جوشکاری کرد.

2- اتصال رابیتس به پروفیل‌ها

بعد از جوشکاری پروفیل‌ها به بدنه نوبت به اتصال رابیتس با استفاده از پیچ یا بولت به پروفیل‌ها می‌باشد که این اتصال معمولا از طریق پل‌ها به پروفیل‌ها انجام می‌شود.

رابیتس کاری نما

3- اجرای نمای مورد نظر

بعد از عملیات زیرسازی توسط رابیتس، نوبت به اجرای نما می‌رسد. باید گفت برای اجرای نمای سیمانی، سنگی، چوبی، کامپوزیت و ترکیبی از زیرکاری رابیتس استفاده می‌شود. در نمای سنگی بعد از رابیتس کاری ملات را برای اجرای نمای سنگ آماده کرده و با توجه به نقشه و مدل نما اجرا می‌کنند. در اجرای نمای چوبی و کامپوزیت و آلومینیومی باید گفت بعد از اجرای رابیتس، این قطعات با استفاده از پیچ و مهره به رابیتس متصل می‌شوند و در نمای سیمانی پس از رابیتس کاری با اندود ملات سیمانی و شکل دادن، نما اجرا می‌شود.

 

نکات اجرایی نمای رابیتس دار

در اجرای نمای سیمانی باید بلافاصله بعد از شاسی‌کشی و رابیتس‌کشی، ملاتی خمیری که محتویات آن سیمان و پودر سنگ است را روی رابیتس‌ها اجرا کرد تا چسبندگی ملات نهایی با رابیتس‌ها بیشتر شود. البته باید توجه داشت در نمای سنگی نباید این کار انجام شود چون باعث کم شدن چسبندگی بین سنگ و ملات شده و به مرور زمان موجب سقوط سنگ‌ها در نما می‌شوند. در بعضی از نما‌ها به ویژه نمای سنگی کلاسیک یا رومی باید کنترل‌ها روی جوشکاری زیاد باشد تا به دلیل وزن زیاد این قبیل نماها باعث سقوط آن نشده و از خطرات جانی و مالی جلوگیری شود.

رابیتس کاری سقف

همچنین کنترل شاقول بودن ستون‌ها، شاسی کشی و رابیتس کشی باید صورت گیرد تا در مرحله اجرای نما هیچ مشکلی بروز نکند. یکی از موارد ضروری اجرا پس از نصب پروفیل‌ها، اجرای عملیات ضد زنگ روی آن‌ها می‌باشد زیرا زنگ زدگی در پروفیل‌ها سبب سست شدن و فراهم شدن شرایط برای سقوط نما و ایجاد خطرات جبران ناپذیر مالی و جانی می‌شود. برای اجرای نمای ساختمان خود حتما از گروه‌هایی که دارای تخصص در زمینه نصب رابیتس برای اجرای نما هستند استفاده کنید تا از خطرات احتمالی ناشی از این کار دور بمانید.

راهنمای خرید رابیتس برای نما

رابیتس ها علاوه بر وزن و ستون بر اساس دو چشمه و سه چشمه نیز دسته بندی می‌شوند و همچنین شکل‌های مختلفی چون مربع، لوزی و متوازی‌الاضلاع دارند، اما در ایران رابیتس‌ها فعلا در شکل چشمه متوازی‌الاضلاع ساخته می‌شوند. در هنگام خرید رابیتس باید به یکسری نکات توجه نمایید که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

خرید رابیتس

  • بعد از اندازه گیری محل مورد نظر با توجه به سبک یا سنگین بودن سازه اقدام به خرید نمایید.
  • برای استفاده در سقف‌های کاذب بهتر است از رابیتس ۹ یا ۱۱ ستونه بدلیل وزن پایین آن به‌کار ببرید.
  • این شبکه‌ها و ستون‌هایی با سایز متفاوت موجود در رابیتس، در قیمت گذاری رابیتس موثر می‌باشند.
  • توجه داشته باشید هرچقدر شماره ستون رابیتس کمتر باشد، در اجرا به ملات بیشتری نیاز خواهید داشت.
  • با توجه به مکانی که می‌خواهیم از رابیتس استفاده کنیم، تعداد ستون‌ها و وزن رابیتس آن نیز متفاوت خواهد بود.
  • برای خرید رابیتس باید اول کاربرد مورد نظر خود را مشخص کرد و با شناخت از انواع رابیتس و نیاز خود اقدام به خرید کنید
  • پرکاربرد ترین رابیتس برای ساخت نما، رابیتس نوع ۱۳ ستونه آن است. این مدل به دلیل وزن بالای آن برای سقف‌های کاذب مناسب نیست چرا که وزن بالای آن خطر ریزش آن را افزایش داده و خطرناک می‌باشد.

قیمت رابیتس‌کاری تحت تاثیر چه عواملی قرار می‌گیرد؟

عوامل موثر در قیمت رابیتس را می‌توان گفت که به قیمت ورق گالوانیزه ، قیمت میلگرد و به میزان دستمزد اجرای شبکه‌های رابیتس بستگی دارد که طبق این عوامل دستخوش تغییرات است.

قیمت ورق گالوانیزه

با توجه به این که شبکه‌های رابیتس از جنس ورق های گالوانیزه می‌باشد؛ تمامی عوامل موثر بر قیمت ورق‌های گالوانیزه مانند: نوسانات ارز، بازار آهن و … ، بر روی قیمت رابیتس نیز تاثیرگذار است. در خرید رابیتس باید نسبت به کاربرد مورد نیاز به وزن آن توجه کرد.

قیمت میلگرد

یکی از مواد اصلی برای اجرای مراحل رابیتس‌کاری میلگرد می‌باشد که تغییرات قیمت آن بر قیمت راویز نیز موثر است. با توجه به تعداد میلگرد‌های مورد نیاز در اجرای طرح مورد نظر می‌توان به طور تقریبی هزینه اجرای رابیتس را تخمین زد.

دستمزد اجرای شبکه‌های رابیتس

برای اجرای رابیتس با توجه به نوع و کاربرد آن و همچنین طرح مورد نظر برای پیاده سازی در چه مساحتی ، مقدار دستمزد تعیین شده آن نیز متفاوت خواهد بود. با توجه به قیمت مصالح و مقدار زمان صرف شده برای مساحت های بزرگ ، دستمزد آن نیز افزایش خواهد یافت.

 

 

اشتراك گذاری