راهنمای خرید رابیتس و کاربردهای آن

رابیتس بندی سقف

راهنمای خرید رابیتس و کاربردهای آن

هدف شما از انتخاب و خرید رابیتس چیست؟ این مهم‌ترین سوالی است که به کار شما سمت و سوی می‌دهد. برای اینکه از هزینه‌های اضافی و خرید محصول نامربوط جلوگیری شود، می‌بایست هدف خود را از خرید مشخص کنید. در ادامه مقاله، به یک آشنایی کلی با رابیتس و انواع آن دست خواهیم یافت و به شما خواهیم آموخت که چگونه، براساس نیاز خود ورق رابیتس را تهیه نمایید.

  خرید رابیتس

اندازه و کیفیت رابیتس

رابیتس‌ها معمولاً در اندازه ۶۰ سانتی‌متر در ۲۴۰ سانتی‌متر براثر فرایند پرس کاری و برش کاری ورق گالوانیزه تولید می‌شوند. به دلیل وجود خاصیت مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی در ورق‌های گالوانیزه، به وضوح در رابیتس نیزاین ویژگی به چشم می‌خورد. رابیتس‌ها براساس وزن و تعداد ستون این محصول دسته‌بندی می‌شوند. بیشترین کاربرد این محصول، در گچ‌کاری و سنگ‌کاری نما می‌باشد. از دیگر موارد استفاده رابیتس می‌توان به پوشاندن ترک‌های دیوار و استفاده در دکوراسیون منزل اشاره کرد. وزن رابیتس، مستقیماً به وزن ورق‌های گالوانیزه مرتبط می‌شود بنابراین هر چه وزن ورق‌های گالوانیزه بیشتر باشد، وزن رابیتس نیز بیشتر خواهد بود که این موضوع، علت تغییرات قیمت این محصول نیز می‌باشد. تفاوت دیگر رابیتس‌ها در تعداد ستون‌های آن است. هر چه تعداد ستون‌ها بیشتر باشند، کیفیت و به طبع قیمت رابیتس نیز بیشتر می‌باشد.

خرید راویز

وزن رابیتس

در تولید رابیتس یا همان راویز، از ورق‌های فلزی متفاوتی استفاده می‌شود که وزن این فلزها می‌تواند متفاوت باشد. وزن راویز یا رابیتس، به ضخامت این ورق‌ها بستگی دارد. این محصول را می‌توان به ۴ دسته سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین تقسیم‌بندی کرد که در ادامه به معرفی انواع هر یک و موارد استفاده آن‌ها خواهیم پرداخت. معماران در زمینه راویزکاری، علاقه دارند تا از محصولات مشخص استفاده کنند و خودشان تعیین کنند که در هر محل، از چه نوع راویزی استفاده کنند. این نکته گفتنی است که وزن رابیتس‌ها باید با باسکول اندازه‌گیری شود تا قیمت نهایی آن مشخص شود.

قیمت رابیتس

وزن، اندازه و تعداد ستون رابیتس

رابیتس از آن پست محصولاتی است که تنوع بالایی دارد. برای خرید رابیتس باید به کیفیت و تعداد ستون‌های آن توجه شود. در ادامه به رابیتس‌هایی خواهیم پرداخت که در ایران تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • رابیتس با تعداد ۹ ستون با وزن ۶۵۰ گرم (سبک)
  • رابیتس با تعداد ۹ ستون با وزن ۷۸۰ گرم (نیمه سنگین)
  • رابیتس با تعداد ۹ ستون با وزن ۸۷۰ گرم (سنگین)
  • رابیتس با تعداد ۹ ستون با وزن ۹۰۰ گرم (فوق سنگین)
  • رابیتس با تعداد ۱۱ ستون با وزن ۸۳۰ گرم (سبک)
  • رابیتس با تعداد ۱۱ ستون با وزن ۸۶۰ گرم (نیمه سنگین)
  • رابیتس با تعداد ۱۳ ستون با وزن ۸۶۰ گرم (سبک)
  • رابیتس با تعداد ۱۳ ستون با وزن ۹۳۰ گرم (نیمه سنگین)
  • رابیتس با تعداد ۱۳ ستون با وزن ۱۰۰۰ گرم (سنگین)
  • رابیتس با تعداد ۱۳ ستون با وزن ۱۰۸۰ گرم (فوق سنگین)

نکاتی درباره خرید رابیتس

پیش‌تر اشاره کردیم که بیشترین کاربرد رابیتس در نما و سقف کاذب می‌باشد. برای انجام رابیتس کاری، رابیتس را با استفاده از سیم رابیتس‌بندی به میلگرد می‌بندند. برای استفاده در نما، بهترین نوع رابیتس، رابیتس ۱۳ ستون می‌باشد. توجه داشته باشید هرچه وزن سنگ نما بیشتر باشد، از رابیتس‌های سنگین‌تری استفاده می‌شود. کاربرد رابیتس‌های ۹ ستون و ۱۱ ستون در تولید گچ بری، گچ‌کاری و سقف کاذب می‌باشد. استفاده از رابیتس ۱۳ ستون برای گچ بری استفاده نمی‌شود چرا که وزن آن بالا است.

ورق گالوانیزه مشبک

توجه داشته باشید هر برگ رابیتس،‌ مساحتی حدود ۱.۴ متر را پوشش می‌دهد چرا که ابعاد رابیتس، ۲۴۰ در ۶۰ سانتی متر می‌باشد. برای خرید مقدار رابیتس کاربردی‌تان، می‌بایست مساحت مدنظرتان را بر عدد ۱.۴ تقسیم نمایید.

جمع بندی نهایی

رابیتس، ‌نوع مشبکی از  شکل دهی ورق‌ فلزی می‌باشد که در سقف کاذب، گچ‌کاری و در کل صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد. در مقاله بالا از سایز و وزن هر مدل گفتیم. قیمت این محصولات، به عواملی مانند نرخ دلار و ارز مربوط می‌شود و با نوسانات بالا و پایین می‌شود. این محصولات در سایت رسمی فولاد امین قابل تهیه می‌باشند.

اشتراك گذاری