راهنمای اجرا رابیتس بندی به دور ستون

رابیتس دور ستون

راهنمای اجرا رابیتس بندی به دور ستون

رابیتس که در اصطلاح عامیانه به آن راویز نیز گفته می‌شود، به عنوان زیرسازی در ساختمان سازی کاربرد دارد. این ورق فلزی مشبک گونه را قبل از گچ‌کاری نهایی برای استحکام کار در سقف‌های کاذب، دور ستون گذاشته و برای پوشش دادن بتن‌های سیمانی و غیره نیز استفاده می‌کنند. برای جلو‌گیری از ترک‌خوردگی ناشی از انقباض و انبساط مواد‌های اولیه همچون خاک، آجر، گچ و… در سطح کار، مثل ستون یا سقف‌های کاذب، می‌توان از رابیتس استفاده کرد. روش رابیتس بندی دور ستون موجب راحتی و سرعت‌بخشی به کار می‌شود.

علت استفاده از رابیتس دور ستون

رابیتس ها با توجه به اینکه انواع مختلفی دارند کاربرد‌های متفاوتی نیز دارند.  کاربرد‌های رابیتس عبارتند از :

  1. ساخت سقف‌های کاذب
  2. جلوگیری از ترک‌خوردگی سطوح سقف و دیوارها
  3. نورپردازی‌های مخفی برای ساخت تندیس و غیره.
  4. طراحی سطوح و سقف‌های زیبا با طراحی‌های خاص

ناصافی و ناهمواری این محصول باعث می‌شود تا از رابیتس به عنوان زیر‌ساز استفاده شود. چون برای اجرای خوب سطح ستون، با ملات‌هایی چون گچ، دوغاب یا… نیاز به یک زیرسازی ناهموار برای چسبیدن به سطح زیرین خود دارد. ابزار کار راویز بندی شامل قیچی، میلگرد، دستگاه جوشکاری می‌باشد. همچنین از این محصول به‌عنوان قالب برای بتن‌ریزی هم نیز استفاده می‌شود اما اینکار به مرور زمان باعث ریزش بتن از روزنه‌های رابیتس می‌شود و دیگر کارایی ندارد.

روش رابیتس بندی دور ستون

رابیتس بندی دور ستون امری ضروری برای جلوگیری از ترک خوردگی و شکستن ستون‌های سازه می‌باشد و برای اجرای این کار نیاز به افراد خبره است. مراحل اجرایی سقف‌های کاذب به وسیله زیرسازی با راویز نیاز به زمان زیادی ندارد و به شکل زیر انجام می‌شود.

مرحله اول

 اولین مرحله کار‌گذاری میلگرد آویز است که یا از قبل داخل سقف نصب می‌شود و یا با جوشکاری به تیرهای آهن متصل می‌گردد که این میلگرد‌ها در کار گذاشتن رابیتس نقش بسزایی دارند.

مرحله دوم

در این محله رابیتس روی میلگرد‌ها قرار می‌گیرد و جوشکاری می‌شود. جنس این توری پرکاربرد فولاد است که در جوشکاری آسیب نمی‌بیند اما باید برای جلوگیری از شکم دادن گچ‌کاری از رابیتس سنگین استفاده کرد.

مرحله سوم

این مرحله گچ‌کاری بخش مهمی به حساب می‌آید زیرا بخش پایانی کار است و در ظاهر و زیبایی کار نقش بسزایی دارد. در این عمل اول زیرسازی صورت می‌گیرد و بعد با چند لایه کار کردن، سطح صاف و یکدستی در نما ایجاد می‌کنند.

آشنایی با انواع رابیتس بندی

رابیتس بندی باید توسط متخصصان صورت گیرد تا به دلیل آشنایی بالا از روش کار و مصالح مناسب برای اجرا، کار با کیفیت تحویل مشتری داده شود. راویز با توجه به انواع مختلفی که دارد هر کدام کاربرد مناسب خود را در رابیتس بندی دارند که در دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

دسته‌بندی بر اساس ستون:

ورقه رابیتس معمولاً با تعداد ستون و ردیف مشخص تشکیل‌ شده است. که در سه نوع 9،11،13 ستونه ساخته می‌شود.

دسته‌بندی بر اساس وزن:

در دسته بندی وزن، وزن هر ورق بر اساس تعداد ستون‌ها مشخص می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن را‌ویز ‌۹ ستون سبک  ۳۷۰ گرم
  • وزن را‌ویز ‌۹ ستون سبک  ۴۰۰ گرم
  • وزن را‌ویز ‌۹ ستون سبک  ۴۵۰ گرم
  • وزن را‌ویز ‌۹ ستون سبک  ۶۰۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۹ ستون سبک  ۶۶۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۹ ستون نیمه سنگین  ۷۸۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۹ ستون  نیمه سنگین  ۷۹۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۹ ستون سنگین  ۸۷۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۹ ستون فوق سنگین  ۹۰۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۹ ستون فوق سنگین  ۱۲۰۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۱۱ ستون سبک  ۸۳۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۱۱ ستون نیمه سنگین  ۸۶۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۱۳ ستون سبک  ۸۶۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۱۳ ستون نیمه سنگین  ۹۳۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۱۳ ستون سنگین  ۱۰۰۰ گرم
  • وزن را‌ویز ۱۳ ستون فوق سنگین  ۱۰۸۰ گرم

اجرای سقف کاذب با رابیتس

برای اجرای سقف کاذب، تمام سقف توسط ورق‌های گالوانیزه رابیتس پوشانده می‌شود که از ویژگی‌های این محصول فولادی می‌توان خاصیت شکل پذیری، مقاوم بودن و سختی پذیری درجه‌ی بالای آن را برشمرد. ورقه‌های راویز به وسیله سیم به یکدیگر متصل می‌شوند و برای نصب آن، اول باید در سقف میلگرد کارگذاری شود. بعد از پوشیده شدن سقف توسط ورق‌های راویز، ورقه‌ها گچ‌کاری می‌شوند، البته به وسیله چوب یا مواد‌های دیگر نیز می‌توان آن را پوشش‌دهی کرد. متراژ در قیمت رابیتس بندی بسیار تاثیر گذار است، یعنی هرچقدر متراژ بزرگتر باشد، از رابیتس و مصالح بیشتری استفاده می‌شود. هرچه در خرید رابیتس و مواد اولیه از محصولات با کیفیت‌تری انتخاب شود، نتیجه کار بهتر و تمیز‌تر خواهد شد همچنین این کار باعث افزایش دستمزد اوستا کار و کارگر نیز می‌شود.

راهنمای خرید رابیتس

قبل از خرید رابیتس ابتدا باید ابعاد محلی را که ما می‌خواهیم از ر‌ابیتس استفاده کنیم، اندازه گیری نماییم سپس با مشخص شدن اینکه سازه ما دارای وزن سبک یا سنگین است، اقدام به خرید کنیم. در ادامه برای خرید به موارد زیر توجه کنید.

  1. این محصول در ساخت نماها و سقف‌های کاذب بیشترین کاربرد‌ را دارد.
  2. پرکاربردترین ر‌ابیتس برای ساخت نما، رابیتس ۱۳ ستونه است.
  3. اما رابیتس 13 ستونه به دلیل وزن بالا اصلا برای سقف‌های کاذب مناسب نیست.
  4. بهتر است برای ساخت سقف کاذب از رابیتس ۹ یا ۱۱ ستونه که وزن کمتری دارند استفاده شود.
  5. استفاده از رابیتس‌های وزن بالا در ساخت سقف کاذب خطر ریزش آن را افزایش داده و خطرناک می‌باشد.
  6. توجه داشته باشید هرچه شماره ستون ر‌ابیتس کمتر باشد، به ملات بیشتری نیاز خواهد داشت.
  7. هرچه وزن سازه مورد نظر بیشتر باشد، یعنی ابعاد بیشتری داشته باشد و یا تزیینات بیشتری را شامل شود، باید ر‌ابیتس سنگین‌تری را خریداری کنید چرا که هرچه وزن رابیتس بیشتر باشد، تحمل بار بیشتری را دارد.

هزینه راویز بندی

باتوجه به تغییر روزانه نرخ ارز در بازار و ثابت نبودن قیمت ورق آلات و  مصالحی مانند: گچ، سیمان، میلگرد، آهن و رابیتس، به‌طور‌کلی نمی‌توان هزینه قطعی و نهایی برای ساخت ‌وساز و رابیتس بندی ستون را مشخص کرد. با توجه به انواع مختلف رابیتس که در قسمت بالا بیان شد هر یک وزن متفاوتی دارند و این در قیمت‌گذاری رابیتس‌ها تاثیر گذار است. از دیگر موارد موثر در هزینه رابیتس بندی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. متراژ سازه
  2. طرح مورد نظر اجرایی؛ هر چه ترکیب پیچیده‌تر باشد قطعا هزینه بیشتری دارد.
  3. حق‌العمل رابیتس کار نسبت به نوع و میزان مهارت
  4. هرچه از مواد اولیه با کیفیت‌تری استفاده شود هزینه‌ آن افزایش پیدا می‌کند ولی درنهایت کاری با استحکام و کیفیت عالی خواهید داشت.

اشتراك گذاری